BAB LIMA
(TANDA-TANDA
MAD)
Terdapat 2 pendapat :
1)Pendapat ‘Iraqi : tidak memerlukan tanda
sekadar
meletakkan huruf sahaja
2)Jumhur ‘Ulama : perlu letak tanda mad
Tanda mad
Baris panjang yang terangkat sedikit. Berasal daripada
perkataan mad (مد) yang dibuang kepala dan ekornya.
Cara meletakkan tanda mad ,
Terdapat dua pendapat :
- Terletak betul-betul diatas huruf mad (آ) : pendapat
abu
daud dan ini yang diamalkan.
- Terletak tanda mad dihadapan sedikit pada huruf
mad.
Terletak tanda mad atas huruf mad yang tiga iaitu
:
alif, wau dan ya (اوي) - apabila bertemu dengan
hamzah muttasil atau munfassil.
Contohnya :
Hamzah muttasil
: جآء
Hamzah munfassil
: وفى أنفسكم
Adapun mad badal dan mad lin tidak perlu letak tanda
melainkan pada tempat isybaa’ (اشباع).
Contohnya : ءآمنوا
Huruf mad terletak kepada dua :
1) Ditulis
2) Dibuang
Kalau ditulis huruf mad akan diletakkan tanda mad
kepadanya (جآء).
Kalau dibuang huruf mad terbahagi kepada 2 mazhab :
- Letak tanda diatas huruf mad yang
ganti (شفعآؤا) : bersepakat syeikh dan ini yang
diamalkan.
- Mad yang difazaf dan tidak letak alif
ganti ( شفعىؤا)
Tambahan
-Jika pertukaran hamzah tashil : tidak perlu letak
tanda
contoh : اسرءيل
-Dan adapun huruf mad yang dibuang dan tidak
diletakkan selepasnya hamzah dan sukun :
- Ya yang dihazaf
: ے لايستحي
- Ya zaidah : دعان ے
- Silah ha dhomir dan mim
jama’ : ان ربهۥ
Maka ulama dhab mengeluarkan 2 pendapat :
- Letak tanda ilhaq ( اوي),
contohnya : دعان ے , ان ربهۥ
- ini yang diamalkan.
- Tidak perlu letakkan tanda ilhaq tapi
letak tanda
mad,
contoh : ے من الحق لايستحي
Dan pendapat pada ilhaq yang dibuang :
* ‘ulama dhab mazhab awal : tidak perlu letak
tanda
dan diikuti oleh setengah mazhab yang terdahulu
Perbezaan pendapat pada meletakkan tanda pada huruf mad
- Sedikit yang berpendapat letak tanda atas huruf
mad dan ini yang diamalkan.
- Pendapat yang lain mengatakan letak tanda mad
dihadapan sedikit.
![]() |
Nantikan kemunculan bab yang seterusnya... |
No comments:
Post a Comment