BAB TIGA
(HUKUM BAGI SETIAP
HURUF YANG SUKUN DAN HUKUM HURUF YANG BERBARIS SELEPASNYA)
HUKUM BAGI SETIAP HURUF YANG SUKUN
ASAL USUL TANDA SUKUN
Berdasarkan beberapa pandangan, iaitu
Pandangan Khalil bin Ahmad
- Alamat sukun berasal dari kepala jim ( ج ) daripada
perkataan جزم yang bermaksud terputus ( dari satu huruuf ke huruf yang
lain ).
Pandangan kedua
- Alamat sukun berasal daripada kepala
ha’ (ح) berdasarkan
lafaz استرح yang bermaksud rehat
( rehat dari menggerakkan mulut )
Pandangan ketiga
- Alamat sukun itu berasal daripada kepala
kha’ (خ) daripada
lafaz خفف yang bermaksud ringan
( ada pergerakan namun sedikit sahaja )
Pandangan Abu Daud
- Alamat sukun itu berasal daripada bulatan
kecil yang kissing ditengah (o)
- Ini adalah pandangan kebanyakan Ahli
Nu’tah Madinah, sebahgain Ahli Nu’tah Barat dan sebghagian daripada ahli-ahli
Nu’tah Barat.
Pandangan Ahli Madinah
- Alamat sukun itu berasal daripada huruf
ha ﮬ
TEMPAT DAN KEDUDUKAN SUKUN
Terdapat dua pandangan :
Pertama :
Akan ditulis diatas huruf sekiranya huruf
yang sukun itu HURUF IZHAR dan tidak pada huruf idgham.
Menunjukkan isyarat kepada perlunya
mengizharkan sebutan huruf tersebut
Inilah yang diamalkan.
Kedua :
Akan ditulis sukun diatas semua huruf yang
sukun ( tidak khusus kepada huuf izhar sahaja )
Ini adalah pendapat yang dhoif.
HUKUM HURUF YANG BERBARIS SELEPASNYA
SEKIRANYA HURUF SELEPAS ADALAH :
HURUF IDHGAM KAMIL
- Perlu letak tanda saddah
- Sebagai isyarat kepada sempurna idhgam
( makhraj huruf yang sekun itu tidak lagi kedengaran) huruf yang sukun itu
dengan huruf yang selepasnya.
- قد سمع
HURUF IDGHAM NAQIS
Terdapat dua mazhab :
Mazhab pertama :
- Tidak perlu letak tanda sukun diatas huruf
yang idham naqis sebagai isyarat ianya bukan hukum izhar.
- Dan tidak perlu tanda saddah padanya
isyarat kepada ia bukan hukum idgham kamil.
- Inilah yang diamalkan.
- أحطت
Mazhab kedua :
- Perlu letak tanda saddah isyarat kepada
ianya adalah hukum idgham
- Dan perlu juga diletakkan tanda sukun
diatas huruf yang diidghamkan itu isyarat kepada ini hukun idgham naqis.
- Pandangan ini diamalkan boleh
sebahagian Ahli-ahli Nu’tah Barat.
HURUF SELEPAS ADALAH HURUF HIJAIYYAH
Sekiranya huruf hijaiyyah tersebut adalah
HURUF IZHAR
- Sila rujuk kepada nota diatas.
- Hukum penandaan bagi huruf hijaiyyah yang
Izhar adalah sama seperti Huruf Izhar di atas.
Sekiranya huruf hijaiyyah tersebut adalah
HURUF IDHGAM
- Sila rujuk kepada nota diatas.
- Hukum penandaan bagi huruf hijaiyyah
yang Idgam adalah sama seperti Huruf Idgham di atas
No comments:
Post a Comment