BAB TUJUH
(HUKUM BAGI SETIAP
IKHTILAS ,
ISHMAM DAN IMALAH)
MAKSUD IKHTILAS :
Sebutan cepat ketika melenturkan baris,sebut
1/3 daripada baris.
MAKSUD ISHMAM :
Apa yang dibaca dengan ishmam, sebutan
dengan harkat yang sempurna yang tersusun sekali dengannya 2 harkat (dhommah
dan kasroh).
Dhommah diawalkan sedikit dan lebihkan bunyi
kepada kepada kasroh-
MAKSUD IMALAH : Lawannya
fathah.
Terbahagi kepada dua :
Imalah kubra : yang dekat dengan fathah dan
kasroh
Imalah sughra : antara fatihah dan imalah
IMALAH KUBRA :
Ada 3 perbezaan pada lafaz harkatnya :
1. Harkat ikhtilas hampir dengan sukun
2. Harkat ishmam kasroh hampir dengan
dhommah
3. Harkat imalah fathah hampir dengan
kasroh
Tandanya :
Bulatan yang ada lubang ditengah (0),
terletak mengikut baris
huruf.
Terdapat perbezaan pendapat :
Abu Daud : tidak perlu letak tanda
kepadanya.
Ad Daani : perlu diletakkan tanda dan ini
yang telah diamalkan.
TAMBAHAN :
IMALAH :
Diletakkan tanda dibawah kalau imalah
sughra, contoh : (الكفرين) atas bacaan taqlil begitu juga dengan
kubra, contoh : (الناس)
Disyaratkan Kalau berlaku imalah ketika
waqaf dan wasal samada waqaf ditulis seperti :
1. asmaul maqsurah : (فتى وقرى )
2. dan sukun pada wasal : (وءاتينا موسى الكتاب)
No comments:
Post a Comment